سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیستم های اتصال سقف عرشه فولادی و کاربرد های آن

سقف­ عرشه فولادی بیشترین کاربرد را در سازه­ های اداری با اسکلت فلزی پیدا کرده است، اما آنها برای انواع مختلف سازه ­ها که در زیر می ­آیند نیز مناسب هستند:

ساختمان­ های تجاری

ساختمان­ های صنعتی و انبارها

آسایشگاه ­ها

ورزشگاه­ ها

مدارس

سینما ها

خانه های مسکونی

اتصال عرشه به سازه می­تواند به وسیله تعدادی از سیستم­ های اتصال سازه­ای انجام پذیرد. روش­های رایج اتصال شامل خال جوش با قوس الکتریکی، پیچ­ های فلزی و پین­های بادی یا پودری هستند. درصورتی که نیاز باشد که عرشه به عنوان یک دیافراگم برشی عمل کند یا بار برکننده قابل توجهی را تحمل کند طراحی این اتصالات ملاحظات دقیقی را لازم دارد. طراحی این اتصالات به وسیله استانداردهای طراحی مناسب مانند (CSA-S136) انجام می­ شود. در مواردی که از عرشه­ های دارای پوشش استفاده می­ شود، نباید برای اتصال از جوشکاری استفاده شود، چون در اطراف محل جوشکاری ممکن است پوشش آسیب ببیند.




ادامه مطلب

[ جمعه 96/2/22 ] [ 10:0 صبح ] [ ایرج حسنی ]

انواع پروفیل­ های سقف عرشه فولادی و مزایای آن

سقف عرشه ­فولادی توسط شرکت­های مختلفی تولید می­ شوند و اگرچه شباهت­ هایی بین پروفیل­های تولیدی آنها وجود دارد، ابعاد و شکل دقیق آنها ممکن است متفاوت باشد. در کل دو نوع سقف عرشه فولادی از نظر شکل پروفیل موجود است:

پروفیل­ های قفل شونده

پروفیل ­های ذوزنقه­ ای

سرعت ساخت

بسته­ های سقف عرشه فولادی می­توانند با استفاده از جرثقیل بر روی سازه قرار گیرند و سپس ورقه­ ها یک به یک و با دست در محل نصب شوند. با این روش­، زمان کار جرثقیل به حداقل رسیده و بیش از 400 متر مربع از عرشه­ ها می­ توانند به وسیله یک تیم در یک روز، نصب شوند. استفاده از عرشه­ ها به عنوان سکویی برای ایستادن گارگران، فرآیند ساخت و ساز را تسریع می­کند. با این روش حداقل میلگرد مورد نیاز است و بخش­های بزرگی از سقف به سرعت اجرا می­ شوند. همچنین بتن­ ریزی­ های متوالی با سرعت بالا انجام می ­شود. علاوه برآن، در صورت استفاده از بتن مسلح به الیاف، با حذف زمان آماتورگذاری، کاهش قابل ملاحظه­ ای را در زمان ساخت موجب می­ شود.

تنوع

محصولات عرشه فولادی با عمق­ های 38 تا 76 میلیمتر و ­دندانه­ های با فاصله متفاوت در دسترس هستند. همچنین عرشه های بام را می­توان با ایجاد سوراخ­ هایی در جان مقطع به عنوان یک عرشه عایق در برابر صدا به کار برد. عرشه­ های فولادی با ضخامت­های مختلف برای ملاحظات بیشتر سازه­ای در دسترس هستند. این محدوده وسیع از تنوع و حق انتخاب، عرشه­ های فولادی را برای استفاده در طیف متنوعی از پروژه­ها و طراحی سازه­ ها مناسب ساخته است.

نسبت بالای مقاومت به وزن

استفاده از مقاومت بالای فولاد در طراحی و ساخت عرشه­ های فولادی، موجب شده است که این نوع از محصولات نسبت مقاومت به وزن بسیار بالایی داشته باشند. بنابراین هزینه­های ساخت، اجرا و تحویل کمتر از دیگر سیستم­ ها خواهد بود.

زیبایی

اگرچه عرشه­ های فولادی در وهله اول اعضای سازه­ای هستند، اما اگر در فضای داخلی ساختمان در معرض دید قرار گیرند، بسیار زیبا و جذاب خواهند ­بود. در صورت استفاده از پوشش مناسب، عرشه ­های فولادی بادوام، زیبا و به راحتی قابل نگهداری هستند.

ساخت و ساز در شرایط جوی مختلف

عرشه­ های فولادی می ­توانند در شرایط آب و هوایی گوناگون و با حذف هزینه تأخیر ناشی از شرایط جوی که ممکن است در انواع دیگر سیستم­های سقف به وجود آید، اجرا شوند.

استانداردهای مقاومت در برابر آتش: استانداردهای ULC و UL برای بسیاری از موارد استفاده عرشه فولادی، مثل بام و طبقات، موجود است.





ادامه مطلب

[ جمعه 96/2/22 ] [ 10:0 صبح ] [ ایرج حسنی ]