سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آجر نسوز چیست؟

شرکت دیر گداز با چندین سال سابقه در صنعت نسوز آمادگی ارسال انواع محصولات نسوز به سراسر ایران را دارد.

آجر نسوز چیست؟

آجر نسوز از مواد نسوزی که مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و خواص فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا حفظ می کنند ساخته می شود.

اجرهای تولید شده از مواد نسوز علاوه بر مقاومت حرارتی بالا در برابر تخریباتی مانند تاثیرات مواد شیمیایی، بار مکانیکی و ضربات نیز بسیار مقاوم هستند.

این محصول از نوعی آجر با ساختار مولکولی ظریف، منظم و متراکم است و همین ساختار باعث شده از توان لازم در دماهای بالا برخوردار باشد.

در ساخت آجر نسوز از خاک چینی استفاده می شود. این خاک از کانی های نسوز معدنی تشکیل شده که نقش مهمی در افزایش مقاومت آجر ایفا می کنند.

خاک چینی خواص فیزیکی و شیمیایی آجر را در درجه حرارت های بالا حفظ نموده و حالتی پایدار به آن می بخشد.

همین مقاومت حرارتی ایده آل امکان استفاده از آجر در کوره ها و پاتیل ها را فراهم می کند.

 

انواع آجر نسوز

آجر نسوز با توجه به موادی که در ساخت آن به کار می رود، دارای انواع مختلف می باشد.

در کل آجرهای نسوز را می توان به چهار دسته آجر نسوز قلیایی، آجر نسوز ویژه، آجر نسوز آلومینیومی و آجر نسوز سیلیسی تقسیم نمود که در ذیل به توضیح آن ها می پردازیم.

آجر نسوز قلیایی

در ساخت آجر نسوز قلیایی از سیلیسیم دی اکسید و اکسید منیزیم استفاده می شود. اما در شرایط خاص به منظور افزایش توان حرارتی آجر می توان به آن اکسید آهن و اکسید کروم اضافه نمود. از این آجر در کوره های دایره ای تولید سیمان، پوشش دیواره کوره های باز فولادسازی، بالای کوره های ذوب شیشه و صنایع فلزات غیر آهنی استفاده می شود.

آجر نسوز آلومینیومی

در تولید آجر نسوز آلومینیومی درصد بالایی از آلومین یا اکسید آلومینیوم استفاده می شود. این آجر در دمای 1200 الی 1800 پخت می شود و به دلیل دارا بودن مقاومت بسیار بالا، در پوشش دیواره داخلی کوره های ذوب فولاد، کوره های شیشه و کوره های سیمان کاربرد دارد.

آجر نسوز سیلیسی

ماده اصلی تشکیل دهنده این نوع آجر، خاک سیلیسی است. این خاک از سیلیسیم دی‌اکسید، اکسید آهن، دی اکسید تیتانیوم، سدیم اکسید، پتاسیم اکسید و آلومینیوم اکسید تشکیل شده و از رسانایی گرمایی بسیار بالا و مقاومت در برابر نفوذ گازها برخوردار می باشد. اجر نسوز سیلیسی در کوره های گازسوز تولید کک، کوره های فولادسازی، کوره های سرامیک سازی و کارخانه های تولید شیشه کاربرد دارد.

آجر نسوز ویژه

آجر نسوز ویژه از فلزات واسطه و در انواع آجر نسوز اکسید کروم کوروندوم، آجر نسوز زیرکونیوم و آجر نسوز اکسید کروم تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر نسوز اکسید کروم کوروندوم: حدود 95 درصد این نوع آجر را اکسید آلومینیوم و 5 درصد باقی مانده را اکسید کروم تشکیل می دهد. از آجر نسوز اکسید کروم کوروندوم در داخل کوره بلند ذوب آهن استفاده می گردد.

آجر نسوز زیر کونیوم: مقاومت گرمایی آجر نسوز زیرکونیوم بسیار بالاست، از این رو در کوره های ذوب شیشه و ذوب آهن آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر نسوز اکسید کروم: این نوع آجر در کوره های شیشه سازی کاربرد دارد و 95 درصد آن را اکسید کروم تشکیل می دهد.

آجر نسوز صنعتی

آجر نسوز صنعتی به آجرهایی گفته می شود که دارای شکل معینی هستند. این گونه آجرها با نام آجر کوره نیز شناخته می شوند. این گونه آجرها از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته تقسیم بندی می شوند. یک نمونه از این آجرها دارای ابعاد و شکل استاندارد می باشند.

این گونه آجرها مورد تایید اکثر تولیدکنندگان بوده و اکثر آن ها از این ابعاد برای تولید آجر استفاده می کنند. نمونه ای دیگر از آجرهای نسوز صنعتی، آجرهایی هستند که دارای شکل خاصی می باشند. این گونه آجرها با استفاده از ماشین پرس تولید می شوند. برخی دیگر نیز با استفاده از قالب گیری دستی تولید می شوند.

آجر نسوز سنتی

همان گونه که قبلا نیز اشاره شد، استفاده از آجر از دیرباز مورد توجه معماران و طراحان ساختمان بوده است. در گذشته استفاده از این المان در طراحی نما و قسمت های مختلف صورت می گرفت. امروزه نیز آجر سنتی در طراحی نما و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر نسوز دستی

 

آجر نسوز دستی نمونه ای دیگر از آجرهای نسوز است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای این گونه آجرها می توان به مواردی هم چون شوره نزدن، جذب آب پایین، مقاومت در برابر شرایط متفاوت آب و هوایی، مقاومت در برابر آتش سوزی، قابلیت ساخت با توجه به نیاز مشتری، عدم تغییر رنگ در برابر اشعه خورشید و قیمت مناسب آن اشاره کرد.

منبع : https://www.dirgodazco.com




ادامه مطلب

[ شنبه 99/11/18 ] [ 11:0 صبح ] [ ایرج حسنی ]